Uusimman jäsenkirjeen voit lukea tästä. Vanhemmat löydät sivun alaosasta vuosittain ryhmiteltynä.

JÄSENKIRJE 5/2021

Tampereella 13.10.2021

Lokakuinen tervehdys Suomen Työväen Musiikkiliitosta!

Oheisessa jäsenkirjeessä on tietoa liiton ajankohtaisista asioista.

1. TSL-KURSSITUEN HAKU VUODELLE 2022

STM:n jäsenryhmillä on jälleen mahdollisuus hakea Työväen Sivistysliiton kurssitukea toimintaansa. TSL-kurssituen haku vuodelle 2022 on käynnissä 24.10.2021 asti STM:n internetsivuilla. Tukea haetaan koko ensi vuodelle eli kaikkiin vuoden 2022 aikana järjestettäviin kursseihin.

Kurssitukea voi hakea kurssimuotoiseen koulutustoimintaan. Kurssi on suunniteltu opinnollinen tapahtuma, jossa vähintään 10 opiskelijan ryhmä perehtyy kouluttajan johdolla opiskeltavaan aiheeseen. Kurssille pitää määritellä oppimistavoitteet. Kurssituen enimmäismäärä myönnetään hakemuksen perusteella. Toteutunut kurssi raportoidaan ohjeiden mukaan, minkä jälkeen kurssituen lopullinen määrä vahvistetaan. Tarkempaa tietoa löydät STM:n internetsivuilta.

2. JOULUTERVEHDYKSET TYÖVÄEN SÄVEL -LEHTEEN

Vuoden viimeisessä Työväen Sävel -lehden numerossa julkaistaan perinteiset joulu- ja uudenvuodentervehdykset. Tervehdysten tarkoituksena on toivottaa rauhaisaa joulunaikaa muille Suomen Työväen Musiikkiliiton ryhmille ja tukea lehtemme olemassaoloa. Työväen Sävel 4/21 ilmestyy viikolla 48.

Ryhmän nimen julkaiseminen lehdessä maksaa 25 € ja sen lisäksi henkilönimet 2 € kappaleelta. Tervehdykseen liittyvät tiedot toimitetaan STM:n toimistolle, minkä jälkeen voitte maksaa tervehdykset suoraan STM:n tilille. Pyydämme käyttämään maksaessanne viitenumeroa. Jokaiselle ryhmälle on oma viitenumeronsa (lähetetty ryhmien yhteyshenkilöille).

Nimilistojen palautukset ja maksut tarvitsemme 1. marraskuuta mennessä. Voitte lähettää julkaistavat tiedot, maksajan tiedot ja maksutiedot vapaamuotoisesti sähköpostilla (soila.takanen) tai sähköpostin puuttuessa yhteyshenkilöille toimitetulla lomakkeella postitse toimiston osoitteeseen. Tervehdysten maksamisesta yms. käytännöistä on lisätietoja yhteyshenkilöille toimitetussa liitteessä.

3.JUTTUJA TYÖVÄEN SÄVEL -LEHTEEN

Jäsenryhmillä on mahdollisuus kirjoittaa Työväen Sävel -lehden Kaikuja kentältä -palstalle kirjoituksia jäsenryhmien toiminnasta. Jutun suosituspituus on 2 000 merkkiä, ja lisäksi toivomme jutun yhteydessä julkaistavaa kuvaa. Työväen Sävel -lehden 4/21 aineistopäivä on 25.10. Jutut voi lähettää word-dokumenttina sähköpostilla osoitteeseen sanna-mari.holma. Liitäthän mukaan kuvan jpg- tai png-muodossa sekä ilmoitat kuvaajan nimen.

Liiton sääntömääräisessä liittokokouksessa syyskuussa päätettiin jatkaa Työväen Sävel -lehden julkaisua ensi vuodesta alkaen toistaiseksi vain sähköisessä muodossa säästösyistä. Lehti on luettavissa liiton internetsivuilla. Jäsenistön juttuja otetaan vastaan sähköisiinkiin lehtiin entiseen tapaan.

4. NASOM 2022

NASOMin pohjoismaisia työväen musiikkijuhlia vietetään Helsingissä 9.–12.6.2022. Tapahtuman ennakkoilmoittautuminen on käynnissä 31.10. asti. Ilmoittautumis- ja hotellilinkit on toimitettu kaikkien jäsenryhmien yhteyshenkilöille kesäkuussa. Lisätietoja: www.nasom.info/ohjelma

5. VETERAANIEN KULTTUURIKATSELMUS

Perinteinen veteraanien kulttuurikatselmus järjestetään Kotkassa 20.–21.11.2021. Kyseessä on yhteistyötapahtuma, joka järjestetään nyt kuudennen kerran. Yhteistyössä ovat STM:n lisäksi mukana Eläkkeensaajien keskusliitto, Eläkeläiset ry, Työväen Näyttämöiden Liitto sekä Työväen Urheiluliitto. Katselmuksen käytännön järjestelyistä vastaa TUL:n Kymenlaakson piiri.

Tapahtuman osanottajien ikäraja on 55 vuotta, ja ryhmissä ikärajan saa alittaa 1/4 ryhmän osanottajista. Kulttuurikatselmuksen lajit jakautuvat kolmeen pääryhmään: musiikki, tanssi ja näyttämötaide. Musiikkilajeina mukaan ovat yksinlaulu, lauluryhmät, lauluyhtyeet, kuorot, soitinsolistit, soitinyhtyeet ja orkesterit.

Ilmoittautuminen tapahtumaan päättyy 20.10. Lisätietoja ja ilmoittautumiset Lisätietoja ja ilmoittautumiset TUL:n verkkosivuilla.

6. STM:N LIITTOKOKOUSUUTISIA

Suomen Työväen Musiikkiliiton sääntömääräinen liittokokous järjestettiin Tampereella lauantaina 25.9.2021 Työväenmuseo Werstaalla.

Helsinkiläinen Jaana Palanterä (FM) valittiin kolmannelle kaksivuotiskaudelle liiton puheenjohtajaksi. Hallituksen varapuheenjohtajiksi valittiin Johanna Järvinen Turusta ja Risto Lahti Tuusulasta. Hallituksen jäseniksi valittiin Markku Ahonen (Tampere), Maarit Mäki-Rayo (Helsinki), Miia Nieminen (Tampere) ja Petri Railo (Kotka). Hallituksen varajäseniksi valittiin Tuula Aali (Turku), Viljo Saarinen (Tampere) ja Marja Tuohimaa (Turku). Kaikki hallituksen jäsenet valittiin kaksivuotiskaudelle 2021–2023.

Liittokokouksessa vahvistettiin tilinpäätökset ja toimintakertomukset vuosilta 2019 ja 2020 sekä hyväksyttiin toimintasuunnitelma ja puitetalousarvio vuosille 2022–2023. Jäsenmaksut päätettiin pitää ennallaan vuosina 2022 ja 2023. Liittokokous hyväksyi liiton hallituksen esityksen kokeiluvuosiperiaatteen käyttöönotosta liiton toiminnasta kiinnostuneille ryhmille.

Liittokokouksessa keskusteltiin liiton taloustilanteesta. Opetus- ja kulttuuriministeriö on tehnyt  leikkauksia kulttuurijärjestöjen yleisavustuksiin, ja myös musiikkiliiton yleisavustus vuodelle 2021 pieneni merkittävästi. Liiton toiminnassa on näin ollen varauduttava erilaisiin säästötoimiin.

Liittokokous kutsui yksimielisesti musiikkiliiton uudeksi kunniajäseneksi Leena Huusmanin Imatralta.

7. STM 100 -MUSIIKKIJUHLA VIETETTIIN TAMPEREELLA

Suomen Työväen Musiikkiliitto (STM) ry:n 100-vuotisjuhlavuosi huipentui 24.–25.9.2021 Tampereella vietettyyn STM 100 -musiikkijuhlaan, joka kokosi musiikkiliiton jäsenryhmiä juhlimaan ja esiintymään yhdessä. Tapahtumaan osallistui lähes 250 liiton jäsentä.

Kuorojen ja lauluyhtyeiden esityksiä kuultiin lauantaina 25.9.2021 Laikunlavalla, kauppakeskus Ratinassa ja Koskikeskuksessa. Rafaelin enkelit piti Työväenmuseo Werstaalla musiikillisen luennon ”Dan Andersson ja hänen suomentajansa”.  Juhlatapahtuma huipentui Aleksanterin kirkossa järjestettyyn juhlakonserttiin, jossa esiintyivät Mieskuoro Kisailijat (Kotka) ja Ruotsinpyhtään Työväen Mieslaulajat, Turun Työväenyhdistyksen Sekakuoro Futuuri, Lauluyhtye Cafe Olé Harjavallasta, Nokian Työväen Mieskuoro, Hyvinkään Työväen Mieskuoro sekä Tampereen Työväenyhdistyksen Naiskuoro Miskantti. Konsertissa kantaesitettiin Antti Nissilän säveltämä ja sanoittama teos Laulujen loimu, joka on musiikkiliiton 100-vuotisjuhlavuoden tilausteos.

Juhlakonsertissa palkittiin merkittävistä musiikillisista ansioista myönnettävällä kultaisella nuottiavaimella säveltäjät Asko Vilén ja Antti Nissilä. Juhlakonsertti striimattiin musiikkiliiton YouTube-kanavalla (STM-musiikki). Konserttitallenne on katsottavissa edelleen.

SUOMEN TYÖVÄEN MUSIIKKILIITTO (STM) RY

Sanna-Mari Holma, toiminnanjohtaja