Puhallinorkestereiden suomenmestaruuksista kisattiin Turun konservatoriolla 22.-23.4.2017. Kaikkiaan kilpailuun osallistui 25 orkesteria eri puolilta Suomea neljässä eri sarjassa.

Lauantaina ohjelmassa olivat A-, C- ja Vapaa sarja. A-sarjan voiton vei Rauman Soittokunta Anne Lehtomäki-Koskisen johdolla, toiseksi sijoittui Turun konservatorion puhallinorkesteri ja kolmanneksi Puhallinorkesteri Louhi Vantaalta.

C-sarjassa kilpaili kaikkiaan 10 orkesteria, joista voittoon ylsi jo neljättä kertaa peräkkäin Haapaniemen nuorisopuhallinorkesteri Kuopiosta. Orkesterin johti voittoon Harri Ulmanen. Toiseksi sijoittui Oulun seurakuntien ja konservatorion puhallinorkesteri Spirito ja kolmanneksi Lahden konservatorion nuorisopuhallinorkesteri.

Sunnuntaina 23.4. kisattiin B-sarjan mestaruudesta 11 orkesterin kesken. Sarjan voiton vei Pirkanmaan Puhaltajat Anna-Leena Lumpeen johdolla, toiseksi sijoittui Rauman Poikasoittokunta ja kolmanneksi Puhallinorkesteri Bofori Tampereelta.

Blosari-Kustannuksen Karisma-palkinto myönnettiin C-sarjan karsimaattisimmalle esiintyjille ja palkinnon sai kuopiolainen Pohjantien koulun 5.-6. musiikkiluokkien orkesteri. Lisäksi palkittiin kunkin sarjan paras tulkinta pakollisesta kappaleesta. A-sarjassa palkinon sai Rauman Soittokunta, B-sarjassa Pirkanmaan Puhaltajat ja C-sarjassa Pirkanmaan musiikkiopiston WINDUS 2 -puhallinorkesteri.

A- ja B-sarjan tuomaristossa vaikuttivat kapellimestarit Raine Ampuja (puheenjohtaja), Tero Haikala, Petri Komulainen, Marjo Riihimäki ja Juha Törmä. C- ja Vapaata sarjaa tuomaroivat musiikkipedagogi, kapellimestari Hanna Lehtonen (puheenjohtaja), vaskipuhallinten soitonopettaja, MuM Minna Kajander, musiikkipedagogi Pekka Nebelung, säveltäjä, kapellimestari Juha Pisto ja musiikkipedagogi, kapellimestari Juhani Valtasalmi.

Kisojen järjestelyistä vastasi Turun konservatorio yhteistyössä Finlands Svenska Sång- och Musikförbundetin, Soitinmusiikkiliiton, Suomen Puhallinorkesteriliiton ja Suomen Työväen Musiikkiliiton kanssa.

Kilpailuun osallistui 25 eri kokoista lapsi-, nuoriso- ja aikuisoittajista koostuvaa harrastajaorkesteria eri puolilta Suomea. Kisaviikonloppuna Turun konservatoriolla vieraili yli 1500 puhallinmusiikin harrastajaa, ammattilaista sekä puhallinmusiikista kiinnostunutta yleisöä. Lisäksi suoraa lähetystä kisapäivistä seurasi tuhansia katsojia.

Pirkanmaan musiikkiopiston Pirkanmaan Puhaltajat vei voiton B-sarjassa. Kuva: Ari Mikkola

Lisätietoja:
Turun konservatorio
Yhteyspäällikö Taija Lähdetie, puh. 044 588 7708, taija.lahdetie[ä]turunkonservatorio.fi
Apulaisrehtori Reijo Borman, puh. 044 527 3214, reijo.borman[ä]turunkonservatorio.fi

www.posmk.fi
www.facebook.fi/posmk.fi