Kapellimestari ja muusikko Tero Haikala palkittiin arvostetulla Klemetti-palkinnolla Hämeenlinnassa 14.5. Sulasolin Laulu- ja soittojuhlien pääjuhlassa. Palkinto myönnetään kahden vuoden välein henkilölle, joka on ansiokkaasti työskennellyt harrastemusiikkitoiminnan ja Sulasolin tavoitteiden hyväksi. Haikala on ollut myös STM:n toiminnassa mukana toimien muun muassa useita vuosia puhallinleirin johtajana.

Tero Haikala on valmistunut klarinettipedagogiksi Tampereen Konservatoriosta vuonna 2002, amk-muusikoksi Pirkanmaan ammattikorkeakoulusta vuonna 2005 ja puhallinorkesterikapellimestariksi Sibelius-Akatemiasta vuonna 2011. Lisäksi hän on suorittanut kapellimestarikursseja mm. Jorma Panulan, Kari Tikan ja Pertti Pekkasen johdolla.

Tero Haikala toimii päätyökseen Puolustusvoimien varusmiessoittokunnan kapellimestarina. Tässä tehtävässä hän on toiminut vuodesta 2011 alkaen. Haikala on voimakkaasti kehittänyt varusmiespalveluksen musiikillista sisältöä luoden laajoja konserttikiertueita eri musiikkityyleistä sekä rakentaen uuden, musiikkipainotteisen aliupseerikurssin opintosuunnitelmaa.

Haikala on ollut kysytty kouluttaja eri puolilla Suomea. Hän on luennoinut, järjestänyt kapellimestarikoulutusta, johtanut eri orkestereita sekä toiminut opettajana ja kapellimestarina eri tapahtumissa.

Tero Haikala toimii Lahden konservatorion puhallinorkesterin johtajana. Harrastajaorkestereista hän on johtanut Partiolippukunnan orkesteri Tampereen Kotkia ja johtaa edelleen helsinkiläistä puhallinorkesteri Apolloa. Hän on ollut myös perustajajäsen Sinfonisessa puhallinorkesteri Sisussa.

Haikala on jo pitkään toiminut Sulasolin piirissä monillakin tavoilla. Hän on Soitinmusiikkiliiton puheenjohtaja ja toiminut Sulasolin hallituksen jäsenenä useita vuosia. Lisäksi hän on vuodesta 2012 toiminut Valtakunnallisen Raudaskylän puhallinmusiikkileirin leirinjohtajana, kapellimestarikouluttajana ja kapellimestarina.

Klemetti-palkinto on suuruudeltaan 2 500 euroa. Nimensä palkinto on saanut mainekkaalta musiikkipersoonalta Heikki Klemetiltä, jolla oli vahva rooli Sulasolin perustamisessa ja kehittämisessä vuosikymmenten ajan.