Jaana Palanterä (FM) valittiin Suomen Työväen Musiikkiliitto (STM) ry:n uudeksi puheenjohtajaksi lauantaina 28.10.2017 Lahdessa.

Helsinkiläinen Jaana Palanterä (s. 1976) on pohjoismaisten kielten kääntäjä ja kustannustoimittaja. Hänellä on vahva musiikkitausta mm. kuoromusiikin parista. Tällä hetkellä Palanterä laulaa lauluyhtye BellaCantassa ja Helsingin Työväen Naiskuoro Elegiassa sekä harrastaa musiikkiteatteria ja yksinlaulua.

Jaana Palanterä toimii eri musiikkiyhdistyksissä useissa luottamustehtävissä. Lokakuusta 2017 lähtien hän on toiminut Nordiska Arbetarsångar- och Musikerförbundetin (NASOM) puheenjohtajana. Hän toimii myös mm. Suomen Työväen Musiikkiliiton Uudenmaan piirin sihteerinä ja Helsingin Työväen Naiskuoro Elegia ry:n puheenjohtajana. Lisäksi Palanterä on toiminut Lector Kustannus Oy:n hallituksen puheenjohtajana vuodesta 2013 lähtien.

Vuonna 1920 perustettu valtakunnallinen Suomen Työväen Musiikkiliitto on maamme vanhin harrastajamusiikkijärjestö. Liitto järjestää monipuolista musiikkikoulutusta, mm. puhallinleirin, kapellimestarikurssin ja kuoronjohtokurssin vuosittain, toimii musiikkikustantajana, julkaisee Työväen Sävel -lehteä sekä toimii aktiivisesti yhteistyössä eri kulttuuritoimijoiden kanssa järjestäen musiikkijuhlia ja muita tapahtumia. Suomen Työväen Musiikkiliiton jäsenkuoroissa ja -orkestereissa laulaa ja soittaa yli 2500 eri-ikäistä musiikin harrastajaa.

Lisätietoja: