Suomalainen mieskuorolaulu täyttää 200 vuotta vuonna 2019. Merkkivuotta juhlistaakseen Suomen Mieskuoroliitto ja Finlands svenska manssångarförbund ovat yhdistäneet voimansa. Mieskuoroliittojen yhteistä projektia johtaa mieskuoro Manifestumin puheenjohtaja Jan Salvén ja sen taiteellisena johtajana toimii Suomen Mieskuoroliiton kunniajohtaja professori Matti Hyökki.

Liittojen muodostama projektiryhmä haluaa innostaa Suomen kaikkia mieskuoroja järjestämään paikallisia tai alueellisia, myös kieli- ja liittorajoja ylittäviä yhteiskonsertteja. Toiveena on, että mieskuorolaulun tulevaisuus näkyy ja kuuluu rohkeina ja innovatiivisina konsertteina juhlavuoden aikana.

Projektin ohjausryhmä tarjoaa kaikille Suomessa toimiville mieskuoroille:

1. juhlalogon MK200 ja muita graafisia elementtejä käytettäväksi kaikissa juhlavuoden aikana järjestettävissä mieskuorokonserteissa ja tapahtumissa, kuorojen tiedotuksessa sekä yksittäisten laulajien Facebook-profiileissa
  2. tiivistelmän suomalaisen mieskuorolaulun historiasta, käytettäväksi osana kuorojen omia ohjelmalehtisiä
  3. verkkosivuston MK200.fi, jossa kaikki mieskuorot voivat ilmoittaa juhlavuoden 2019 konserteistaan ja tapahtumistaan sekä julkisen Facebook-sivun MK200

MK200-juhlalogon ja siihen liittyvät muut graafiset elementit voi ladata kuoron käyttöön MK200.fi-sivustolta. Materiaalia saa käyttää kaikissa vuoden 2019 konserteissa (ei siis tämän vuoden 2018 konserteissa).

Projektin toimijat toivovat, että jokainen suomalainen mieskuoro rekisteröityy sivuston käyttäjäksi lokakuun loppuun mennessä ja sen jälkeen täyttää vuoden 2019 (ei 2018) konserttitietojaan kalenteriin.

Juhlakonsertit

Juhlavuoden kunniaksi järjestetään kaksi ainutlaatuista juhlakonserttia, joissa esiintyy omilla osuuksillaan maamme eturivin mieskuoroja.

Turun Konserttitalossa 7.5.2019 esiintyvät:

• Mieskuoro Laulajat (1909) johtaa Paavo Hyökki
  • Turun NMKY:n Mieskuoro Naskalit (1919) johtaa Tommi Saalas
  • Wasa Sångargille (1930) johtaa Stefan Wikman
  • Mariehamnskvartetten (1936) johtaa Pipsa Juslin
  • Brahe Djäknar (1937) johtaa Ulf Långbacka
  • Porin Mies-Laulu (1945) johtaa Guido Ausmaa
  • Mieskuoro Euga (2011) johtaa Visa Yrjölä

Helsingin Musiikkitalon konsertissa 14.5.2019 esiintyvät:

• Akademiska Sångföreningen (1838) johtaa Kari Turunen
  • Sällskapet MM (1878) johtaa Henrik Wikström
  • Ylioppilaskunnan Laulajat (1883) johtaa Pasi Hyökki
  • Polyteknikkojen Kuoro (1900) johtaa Saara Aittakumpu
  • Laulu-Miehet (1914) johtaa Matti Hyökki
  • Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat (1949) johtaa Visa Yrjölä
  • Manifestum (2010) johtaa Jonas Rannila
  • Liiton Miehet (2017) johtaa Paavo Hyökki

Molemmat konsertit päättyvät Maamme-laulun, Suomen laulun ja Finlandia-hymnin yhteisesityksiin Henrik Wikströmin, Paavo Hyökin ja Matti Hyökin johdolla. Konserttilippujen julkinen myynti alkaa marraskuun lopussa, ja lippuja voi myös ostaa osallistuvien kuorojen laulajilta.

Suojelija

Suomalainen mieskuorolaulu 200 vuotta (MK200) -juhlavuoden suojelija on tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

MK200-juhlavuoden tulee näkyä mediassa vuoden 2019 aikana monella tavalla. Toivomme siis, että jokainen suomalainen mieskuoro osallistuu näkyvyyden esille nostamiseen käyttämällä niitä elementtejä, joita projekti tarjoaa kuorojen käyttöön.

Lisätietoja:

Suomalainen mieskuorolaulu 200 vuotta -projektipäällikkö Jan Salvén: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., puh. 050 555 7756

Suomen Mieskuoroliiton toiminnanjohtaja Aino Herranen: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., puh. 010 8200 236