Uutiset

Suomen Puhallinorkesteriliitto julkisti Vuoden Pinna-palkinnon lauantaina 16.3.2019 Helsingissä tapahtumapäivän päätteeksi olleessa vuosikokouksessaan. Vuoden 2019 huomionosoituksen ansiokkaasta työstä puhallinorkesteritoiminnan kehittäjänä sai MuM Janne Laine.

Laine on työskennellyt Espoon musiikkiopistossa vuodesta 1983 ja pitkällä aikavälillä ollut opiston puhallinorkesteritoiminnan vahva  kehittäjä. Vuonna 1995 Laine aloitti ensimmäisen puhallinorkesterinsa kanssa Espoossa ja nyt orkestereita on kolme. Yhden henkilön vahva visio ja määrätietoinen kehittäminen on saanut työyhteisön tuen ja nykyisin puhallinorkesterityö kuuluu jokaisen puhallinsoittimen lehtorin työnkuvaan Espoon musiikkiopistossa.

”Nuorten kanssa työskennellessä täytyy itse kehittyä koko ajan. Musiikkiopiston puhallinorkesteritoiminta on matalan kynnyksen kulttuuritoimintaa, jonka prosessiluonteinen salliva ilmapiiri antaa jokaisen lapsen kehittyä omaa tahtiaan soittajana. Pedagoginen osaaminen on orkesterin johtajan tärkein ominaisuus, kun toimitaan lasten ja nuorten kanssa.” kertoo Janne Laine.

Tunnustuspalkinnon tarkoituksena on korostaa koulutuksellisen ja alueellisen puhallinorkesteriharrastuksen merkitystä maamme kulttuurielämälle. Palkinto myönnetään harrastemusiikin parissa työskentelevälle orkesterinjohtajalle. Ensimmäisen kerran Vuoden Pinna palkittiin vuonna 2004.

Suomen Kuoronjohtajayhdistys ry on valinnut vuoden 2019 kuoronjohtajaksi Merzi Rajalan Porvoosta.

Merzi Rajala on uraauurtava kuoronjohtaja, pedagogi ja kouluttaja, jonka erityisosaaminen on rytmisessä musiikissa. Hän on kehittänyt suomalaista rytmisen kuoronjohdon koulutusta niin Metropolia Ammattikorkeakoulussa kuin Sibelius-Akatemiassa sekä kouluttanut kuoroja ja lauluyhtyeitä lauluimprovisaatiossa. Rajala tunnetaan myös monipuolisena kuoro- ja lauluyhtyemusiikin säveltäjänä ja sovittajana.

Merzi Rajala on kysytty rytmisen kuoromusiikin kouluttaja ympäri Suomea ja maailmaa. Hänen ansiostaan rytmisen kuoronjohdon yliopistotasoista koulutusta on lähdetty toteuttamaan Sibelius-Akatemiassa, jonka kuorotoimikunnan historian ensimmäiseksi rytmimusiikkia edustavaksi jäseneksi hänet kutsuttiin. Vuonna 2017 hän aloitti Inspiration Course for global Choir Leadership-kurssin, joka kokoaa kuoronjohdon opiskelijoita ja ammattilaisia ympäri Suomen neljänä viikonloppuna lukuvuodessa saamaan työkaluja rytmimusiikin johtamiseen.

Vuoden Kuoronjohtaja julkaistiin Paavalinkirkossa Helsingissä Suomen KuoronjohtajayhdistyksenTalvipäivien yhteydessä lauantaina 9.2.2019.

Suomen Kuoronjohtajayhdistys ry noin 200 suomalaisen kuoronjohtajan yhdistys, joka pyrkii toiminnallaan nostamaan kuoronjohdon ja kuorolaulun tasoa Suomessa sekä parantamaan kuoronjohtajien näkyvyyttä ja asemaa. Vuoden kuoronjohtaja -palkinto jaettiin nyt 25. kerran.

SEITSIKKOKATSELMUS NIVALASSA 30.3.2019

Nivalassa järjestetään ensimmäistä kertaa seitsikkoperinteen vaalimiseksi Nivalan Kiksaus – Valtakunnallinen seitsikkokatselmus.

Jokilaaksojen musiikkiopisto ja Nivalan kaupunki järjestävät kaikille avoimen seitsikkotapahtuman Nivalassa Kyösti Kallion koululla lauantaina 30.3.2019. Tapahtuma on suunnattu erityisesti torviseitsikoille, mutta kaikki seitsemänjäseniset kokoonpanot ovat lämpimästi tervetulleita.

Esityksen maksimikesto on 20 min / kokoonpano. Kaikki saavat palautteen nelijäseniseltä raadilta (raadin jäsenet vahvistetaan myöhemmin). Osallistumismaksu on 40 € / kokoonpano ja siihen sisältyy lounas.

Ilmoittautuminen tapahtumaan alkaa 1.12.2018 ja päättyy 28.2.2019. Lisätietoja Jokilaaksojen musiikkiopiston vaskiensoiton opettajalta Mari Kaasinen-Annanperältä p. 040 187 2371 tai Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.. Ilmoittautumiset sähköpostitse edellä mainittuun sähköpostiosoitteeseen.

Puhallinliitot STM, SOLI, SPOL ja FSSMF tukevat tapahtumaa lähettämällä katselmukseen yhden arvioijan katselmuksen raatiin.

Tampereen ammattikorkeakoulun musiikin tutkinto-ohjelma laajentaa Musiikkipedagogi (AMK) -koulutustarjontaansa orkesterinjohtajan nelivuotisella koulutuksella syksystä 2019 lähtien. Päätöksen taustalla on kulttuurialan tarve orkesterinjohdon osaamiselle mm. puhallinorkestereissa, sotilassoittokunnissa, musiikkioppilaitoksissa sekä musiikkiteatterituotannoissa. Uusi avaus mahdollistaa myös orkesterinjohtoon liittyvän tutkimus- ja kehittämistoiminnan.

”TAMKissa (aiemmin PIRAMKissa) on voinut opiskella kuoronjohtajaksi 2000-luvun alkuvuosista lähtien. Orkesterinjohtoa musiikin tutkinto-ohjelmassa on tarjottu vapaasti valittavina opintoina. Tälle pohjalle on luontevaa rakentaa laajempi orkesterinjohtajan koulutus”, kertoo musiikin koulutuspäällikkö Timo Salo. Ideaa on kehitetty yhteistyössä työelämäkumppaneiden, mm. Puolustusvoimien kanssa. ”Näissä keskusteluissa orkesterinjohdon koulutukselle on nähty lisääntyvä tarve”, Salo sanoo.

TAMKissa syksyllä alkavan koulutuksen erityispiirteitä ovat orkesterinjohto osana musiikkipedagogiikkaa sekä syventyminen joko sinfoniaorkesteri-, puhallinorkesteri- tai musiikkiteatteriohjelmistoon. Opiskelijat pääsevät harjoittelemaan mm. TAMKin opiskelijaorkestereissa, musiikkiteatterikoulutuksen produktioissa sekä muissa yhteistyöproduktioissa työelämäkumppaneiden kanssa. Orkesterinjohdon koulutus laajentaa myös Tampereen Orkesteriakatemia -toimintaa: tässä yhteistyömuodossa Tampere Filharmonian muusikot valmentavat TAMKin opiskelijoita orkesterisoitossa.

Koulutuksesta vastaa lehtori Markus Yli-Jokipii. Lisäksi kouluttajina toimii vierailevia kapellimestareita sekä TAMKin omista kapellimestareista lehtori Tuomas Turriago.

Ensimmäiset orkesterinjohtajat aloittavat Tampereen ammattikorkeakoulussa syksyllä 2019. Hakuaika koulutukseen on 20.3.–3.4.2019. Tutkinnon esittely on nähtävissä hakupalvelu Opintopolussa > TAMK Musiikkipedagogi (AMK), Musiikin tutkinto-ohjelma.

Lisätietoja:
Timo Salo, koulutuspäällikkö, 050 441 3243, timo.salo(at)tuni.fi
Markus Yli-Jokipii, lehtori, 050 311 9589, markus.yli-jokipii(at)tuni.fi

Aunuksen Musiikkifestivaali järjestetään jo yhdeksännen kerran kesän kauneimpaan ajankohtaan. Matkalla tutustutaan karjalaisiin kyliin, kulttuuriin ja luontoon sekä kuullaan konserteissa ja praasniekoissa karjalaista ja suomalaista musiikkia.

Mukavimmin festivaaleille voi matkustaa osallistumalla Matka-Ärrän pakettimatkaan. Viisumijärjestelyissä auttaa Lappeenrannassa Suomen Tourcenter Sojuz Oy / Katerina Medvedjeva jo vuosien rutiinilla sekä Aunuksen hallinnon puolto kulttuuriviisumeja varten.

Matkalle mukaan kutsuu Pohjanmaa-Karjala ry:m puheenjohtaja Antti Koski.

Lue tästä kutsu lisätietoineen

www.aunuksenmusiikkifestivaali.com