Puhallinsoiton suurkaupungissa puhalletaan yhteen hiileen

Huhtikuun ensimmäisenä viikonloppuna 5.–7.4.2019 Suomen puhallinmuusikot kokoontuvat Ouluun perinteisille Valtakunnallisille puhallinpäiville. Vaikka varoitusaika päivien rakentamiseen on ollut lyhyt, ohjelmaa tekevät kaikki Oulun seudun keskeiset toimijat yhdessä.

Päivien alkajaisksi perjantaina 5.4. Oulu Sinfonian solistina soittaa historian ensimmäinen BBC Young Musician of the Year -kilpailun finalistiksi hyväksytty saksofonisti, nuori englantilainen Jess Gillam. Konsertin johtaa Eero Lehtimäki.

Lauantaina Oulun konservatorion ja Oulun seurakuntien puhallinorkesterit soittavat perinteisen puhallinorkesterimateriaalin esittelykonsertin. Asiantuntijaluentojen aiheina ovat improvisointi, musiikkipedagogiikka ja muusikon terveys. Paneelikeskusteluissa käsitellään taiteen perusopetuksen uuden opetussuunnitelman käytännön toteutusta.

Lapin sotilassoittokunta tarjoaa kattauksen sinfonista puhallinmusiikkia espanjalaissyntyisen kapellimestarin Dimas Ruis Santosin johdolla. Konsertti on samalla hänen diplomitutkintokonserttinsa. Lauantai-ilta päätetään Uudella Seurahuoneella Oulu Youth Jazz Orchestran ja Oulu All Stars Big Bandin tahdissa. Illan solisti ja kapellimestari, monipuolinen trumpetisti Gerard Presencera on soittanut arvostetuimpien sinfoniaorkestereiden solistina siinä missä Stingin yhtyeessäkin.

Sunnuntaiaamun musiikkimessussa Oulun tuomiokirkossa esiintyy konservatorion nokkahuiluyhtye. Päätöskonsertissa A-tason puhallinorkesteriohjelmistoa esittää Oulun seudun puhallinmuusikoista ja Lapin sotilassoittokunnasta koottu yhtye. Konsertissa kuullaan lisäksi terveisiä ensimmäiseltä Lapin sotilassoittokunnan Lyyra 1-sotilasmusiikkileiriltä.

Puhallinpäivien ilmoittautuminen avautuu tammikuussa. Kotisivu puhallinpaivat.fi avautuu joulukuun alussa. Seuraa meitä myös Facebookissa ja Instagramissa.

Puhallinpäivien järjestelyistä vastaa Oulun seurakuntien puhallinorkesteri ry yhteistyössä Oulu Sinfonian, Lapin sotilassoittokunnan, Sibelius-Akatemian, Oulun konservatorion, Oulu-opiston, Oulun ammattikorkeakoulun ja Oulun seurakuntayhtymän kanssa.

Suomalainen mieskuorolaulu täyttää 200 vuotta vuonna 2019. Merkkivuotta juhlistaakseen Suomen Mieskuoroliitto ja Finlands svenska manssångarförbund ovat yhdistäneet voimansa. Mieskuoroliittojen yhteistä projektia johtaa mieskuoro Manifestumin puheenjohtaja Jan Salvén ja sen taiteellisena johtajana toimii Suomen Mieskuoroliiton kunniajohtaja professori Matti Hyökki.

Liittojen muodostama projektiryhmä haluaa innostaa Suomen kaikkia mieskuoroja järjestämään paikallisia tai alueellisia, myös kieli- ja liittorajoja ylittäviä yhteiskonsertteja. Toiveena on, että mieskuorolaulun tulevaisuus näkyy ja kuuluu rohkeina ja innovatiivisina konsertteina juhlavuoden aikana.

Projektin ohjausryhmä tarjoaa kaikille Suomessa toimiville mieskuoroille:

1. juhlalogon MK200 ja muita graafisia elementtejä käytettäväksi kaikissa juhlavuoden aikana järjestettävissä mieskuorokonserteissa ja tapahtumissa, kuorojen tiedotuksessa sekä yksittäisten laulajien Facebook-profiileissa
  2. tiivistelmän suomalaisen mieskuorolaulun historiasta, käytettäväksi osana kuorojen omia ohjelmalehtisiä
  3. verkkosivuston MK200.fi, jossa kaikki mieskuorot voivat ilmoittaa juhlavuoden 2019 konserteistaan ja tapahtumistaan sekä julkisen Facebook-sivun MK200

MK200-juhlalogon ja siihen liittyvät muut graafiset elementit voi ladata kuoron käyttöön MK200.fi-sivustolta. Materiaalia saa käyttää kaikissa vuoden 2019 konserteissa (ei siis tämän vuoden 2018 konserteissa).

Projektin toimijat toivovat, että jokainen suomalainen mieskuoro rekisteröityy sivuston käyttäjäksi lokakuun loppuun mennessä ja sen jälkeen täyttää vuoden 2019 (ei 2018) konserttitietojaan kalenteriin.

Juhlakonsertit

Juhlavuoden kunniaksi järjestetään kaksi ainutlaatuista juhlakonserttia, joissa esiintyy omilla osuuksillaan maamme eturivin mieskuoroja.

Turun Konserttitalossa 7.5.2019 esiintyvät:

• Mieskuoro Laulajat (1909) johtaa Paavo Hyökki
  • Turun NMKY:n Mieskuoro Naskalit (1919) johtaa Tommi Saalas
  • Wasa Sångargille (1930) johtaa Stefan Wikman
  • Mariehamnskvartetten (1936) johtaa Pipsa Juslin
  • Brahe Djäknar (1937) johtaa Ulf Långbacka
  • Porin Mies-Laulu (1945) johtaa Guido Ausmaa
  • Mieskuoro Euga (2011) johtaa Visa Yrjölä

Helsingin Musiikkitalon konsertissa 14.5.2019 esiintyvät:

• Akademiska Sångföreningen (1838) johtaa Kari Turunen
  • Sällskapet MM (1878) johtaa Henrik Wikström
  • Ylioppilaskunnan Laulajat (1883) johtaa Pasi Hyökki
  • Polyteknikkojen Kuoro (1900) johtaa Saara Aittakumpu
  • Laulu-Miehet (1914) johtaa Matti Hyökki
  • Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat (1949) johtaa Visa Yrjölä
  • Manifestum (2010) johtaa Jonas Rannila
  • Liiton Miehet (2017) johtaa Paavo Hyökki

Molemmat konsertit päättyvät Maamme-laulun, Suomen laulun ja Finlandia-hymnin yhteisesityksiin Henrik Wikströmin, Paavo Hyökin ja Matti Hyökin johdolla. Konserttilippujen julkinen myynti alkaa marraskuun lopussa, ja lippuja voi myös ostaa osallistuvien kuorojen laulajilta.

Suojelija

Suomalainen mieskuorolaulu 200 vuotta (MK200) -juhlavuoden suojelija on tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

MK200-juhlavuoden tulee näkyä mediassa vuoden 2019 aikana monella tavalla. Toivomme siis, että jokainen suomalainen mieskuoro osallistuu näkyvyyden esille nostamiseen käyttämällä niitä elementtejä, joita projekti tarjoaa kuorojen käyttöön.

Lisätietoja:

Suomalainen mieskuorolaulu 200 vuotta -projektipäällikkö Jan Salvén: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., puh. 050 555 7756

Suomen Mieskuoroliiton toiminnanjohtaja Aino Herranen: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., puh. 010 8200 236

Kansan Sivistysrahasto tukee vuosittain satojen suomalaisten kulttuuriharrastuksia ja opiskelua apurahoin. Vuoden 2019 apurahat ovat haettavissa elokuussa 2018.

Apurahoja myönnetään kulttuuriin, tieteeseen, taiteeseen, opiskeluun sekä yhteiskunnallisesti painottuneeseen tutkimukseen. Rahasto tukee myös työväen ja työväenliikkeen sivistyksellisiä pyrkimyksiä sekä kansainvälistä solidaarisuutta edistävää tiedotus- ja valistustyötä. Apurahan hakijana voi toimia yksityinen henkilö, työryhmä tai yhteisö.

Suomen Työväen Musiikkiliitto hallinnoi Työväen Musiikkirahastoa. Sen tarkoituksena on edistää uuden musiikin luomista, musiikin opiskelua ja esittämistä, tutkimus- ja taltiointitoimintaa sekä työväen musiikkiharrastusta Työväen Musiikkiliiton toiminta-ajatuksen mukaisesti. Työväen Musiikkirahaston nimellisrahastot ovat S.B. Frederik ja Vendla Lundelinin rahasto sekä Frans Rauharinteen rahasto.

Vasket svengaavat jälleen vastustamattomasti, kun vaskimusiikkitapahtuma Kymi Brass kajahtaa 18. kerran! Eteläisen Suomen tärkein vaskitapahtuma soi perjantaista sunnuntaihin 2.–4.11.2018 tuoden Kouvolaan runsaan joukon muusikoita, opiskelijoita ja pedagogeja. Usean tyylilajin konsertit ulottuvat klassisesta Oktoberfest-tunnelmiin ja soivat tuttuun tapaan niin kirkossa, konserttisaleissa kuin kapakoissa.

Perjantain 2.11. avajaiskonsertissa Kouvolan keskuskirkossa kuullaan kolmea erilaista kokoonpanoa. Norjalainen All About That Bass -kvartetti on kahden tuubataiteilijan ja kahden eufoniumtaiteilijan yhtye, joka saa seurakseen suomalaisen tuubakvartetin Buzzted Tubas. Lisäksi avajaiskonsertissa kuullaan Euphoria Brass Sextetiä, jonka soittimisto ulottuu koko vaskiperheen alalle.

Perjantai jatkuu rempseästi ravintola Nevillessä, jossa fiilistellään Halloween-Oktoberfest hengessä. Vedossa ovat notkeasti kirkosta kuppilaan vaihtava norjalaiskvartetti All About That Bass sekä Visa Haaralan ja Aleksi Saraskarinhauskalive jukebox Vaski Rescue.

Lauantaina 3.11. Simeliussalissa kuullaan pienemmille kuulijoille sopiva konsertti, jonka loihtivat yhteistyössä Buzzted Tubas ja All About That Bass -yhtyeiden muusikot. Lauantain iltakeikalla hotelli Vaakunan ravintola Aulassa tunnelmoivat Euphoria Brass Sextet solistinaan laulaja-näyttelijä Emilia Nyman sekä jo pari vuotta sitten Kymi Brassissa kohauttanut nuorten suomalaisten Syskofrenia-yhtye.

Kymi Brass päättyy perinteiseen tapaan sunnuntaina keloo 15 Kouvolan kaupungintalon päätöskonserttiin, jossa musisoivat kaikki kymibrassilaiset pienistä alkajista kokeneisiin konkareihin, taiteilijavieraisiin ja opettajiin. Konsertit ovat avoimia kaikelle yleisölle.

Konserttien ja keikkojen ohella Kymi Brass on jälleen vankasti myös koulutusta. Kymi Brass Bandien ohjaukseen saapuu ympäri Suomen kymmeniä opiskelijoita, joiden ikähaarukka on perinteisesti ulottunut alle kouluikäisistä yli 70-vuotiaisiin. Kymi Brassin vaskiseminaarissa on luvassa asiantuntijaluentoja vaskimusiikin ammattilaisille. Kursseille voi ilmoittautua 19.10. asti.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen löytyvät verkkosivuilta www.kymibrass.com.

Lisätietoja tapahtumasta:

Taiteellinen johtaja Aleksi Saraskari
0500 849 941

PKMO rehtori Jukka Kumpulainen
0400 151 998

PKMO tuottaja Päivi Stenvall
045 265 2503

Suomen Työväen Musiikkiliiton perinteisen vapputervehdyksen tasavallan presidentti Sauli Niinistölle ja hänen puolisolleen rouva Jenni Haukiolle veivät vapunpäivänä Puhallinorkesteri Wiipuri kapellimestarinaan Jouko Terävä ja liiton puheenjohtaja Jaana Palanterä. Tervehdyskappaleina olivat Säkkijärven polkka ja Sellanen ol Viipuri.

Vapputervehdyksestä uutisoivat tasavallan presidentin kanslia ja MTV3-uutiset. STM:n tervehdys alkaa lähetyksen kohdasta 31.20.