Uutiset

Tule mukaan opettelemaan serenadiohjelmistoa! Suomen Mieskuoroliitto järjestää 17.-18.4.2021 kaikille avoimen verkkokoulutuksen, jossa harjoitusmateriaalina käytetään Serenadeja-nuottikokoelmaa (SMKL 2019). Koulutus valmistaa osallistujia Suomen Mieskuoroliiton serenadimestarin merkin suorituksiin, mutta koulutukseen voi myös tulla vasta opettelemaan kokonaisuutta. Kouluttajana toimii Suomen Mieskuoroliiton musiikkilautakunnan jäsen Ilkka Aunu yhdessä Viipurin Lauluveikkojen kvartetin kanssa.

Koulutukseen tulee ilmoittautua viimeistään 11.4.2021. Katseluoikeuden koulutukseen voi hankkia joko kerralla koko kuorolle (19 euroa) tai yksittäisenä laulajana (4,90 euroa). Koulutus toteutetaan YouTube-livelähetyksenä molempina päivinä klo 14-19, ja tallenne jää osallistujalisenssin hankkineiden katsottavaksi 7 vrk ajan koulutuspäivän jälkeen. Ilmoittautumisen yhteydessä voi myös hankkia Serenadeja-kirjan tarjoushintaan 20 euroa/kpl (norm. jäsenhinta 24 euroa) + toimituskulut 6,90 euroa.

Lue lisää Suomen Mieskuoroliiton verkkosivuilta ja ilmoittaudu mukaan: www.mieskuoro.fi/serenadikoulutus2021/

Poikkeusolojen vuoksi on voimassa väliaikainen laki, jonka mukaan yhdistysten vuosikokouksissa saa tietyin edellytyksin käyttää etäosallistumista tai asiamiestä, vaikka tällaisia järjestelyjä ei ole sallittu yhdistyksen säännöissä, eikä yhdistys ole hyväksynyt etäosallistumista varten laissa tarkoitettua äänestys- ja vaalijärjestystä. Laki on voimassa 30.6.2021 asti.

Toisin kuin viime keväänä, ei nykyisen poikkeuslain mukaan sääntöihin perustuvaa kokousta voi kuitenkaan enää siirtää myöhemmäksi eli kokoukset tulisi pitää sääntöihin kirjattuna ajankohtana ja käyttää tarvittaessa apuna esimerkiksi etäosallistumista.

Yhdistyksen kokouksella on kuitenkin aina oltava virallisesti jokin fyysinen paikka. Käytännössä paikan päällä voivat olla esimerkiksi vain puheenjohtaja ja sihteeri, ja muut osallistuvat kokoukseen etäyhteydellä. Jäsenille pitää lain mukaan periaatteessa antaa mahdollisuus osallistumiseen paikan päällä, mutta käytännössä voi sopia/suositella, että turvallisuussyistä tai määrättyjen kokoontumisrajoitusten vuoksi kokoukseen osallistutaan etäyhteydellä. Kokouskutsussa tulee mainita etäosallistumisesta.

Mikäli jäsenillä on haasteita etäosallistumiseen ja digilaitteiden käyttöön liittyen, on sallittua käyttää avustajaa (digiavustaja). Poikkeamislain mukaan yhdistyksen hallitus voi myös sallia, että asiamies voi edustaa yhtä tai useampaa jäsentä valtakirjalla yhdistyksen kokouksessa joko paikan päällä tai etäyhteydellä. Tästäkin on oltava maininta kokouskutsussa.

Osallistumisoikeus ja ääntenlaskennan oikeellisuus pitäisi etäosallistujien osalta pystyä selvittämään tavallisessa yhdistyksen kokouksessa noudatettaviin menettelyihin verrattavalla tavalla. Mahdollisiin äänestyksiin on hyvä varautua etukäteen.

Lisätietoja:

PRH / Yhtiökokoukset ja yhdistysten sääntömääräiset kokoukset

Finlex / Laki väliaikaisesta poikkeamisesta osakeyhtiölaista, osuuskuntalaista, yhdistyslaista ja eräistä muista yhteisölaeista covid-19-epidemian leviämisen rajoittamiseksi

Tampereen puhallinorkesteriyhdistys ry siirtää ensi keväälle suunnitellun puhallinorkesterien suomenmestaruuskilpailun järjestettäväksi 7.–8.5.2022 Tampere-talossa. Tähän ratkaisuun päädyttiin neuvotteluissa valtakunnallisten puhallinliittojen Suomen Puhallinorkesteriliitto (SPOL), Suomen Työväen Musiikkiliitto (STM) ry, Soitinmusiikkiliitto (SOLI) ja Finlands svenska sång- och musikförbund (FSSMF) kanssa.

Koronan takia monet kilpailuun osallistuvista orkestereista eivät ole pystyneet säännölliseen harjoitteluun, ja mikäli tilanne pitkittyy, valtakunnallisen suurtapahtuman järjestäminen voi olla vielä ensi keväänä mahdotonta.

Uusista ilmoittautumisajoista ja käytännöistä tullaan tiedottamaan keväällä 2021 SM-kilpailun nettisivustolla sekä alan julkaisuissa ja some-sivustoilla.

Asiaan liittyvät tiedustelut pyydetään lähettämään osoitteeseen tampu.info tai puhelimella Päivi Pyymäki, 0400 891 964.

Toivotamme kaikki lämpimästi tervetulleiksi Tampereelle keväällä 2022!

Kaikenlaisten koronahidasteiden vuoksi jo useasti siirretty kilpailun finaali kuullaan lopulta su 22.11. Finaalin toteutus on maailmanlaajuisesti uusi innovaatio: huippuäänittäjä Mika Koivusalo on lokakuun aikana taltioinut kahdeksan kuoron kilpailuesitykset "livenä" Helsingissä, Espoossa, Turussa, Jyväskylässä ja Oulussa.

Loppukilpailuun äänitekarsinnan kautta valittujen kuorojen taso on huikea! Pääpalkinnosta 8 000 € kilpailevat kuorot ovat:

Turun konservatorion kamarikuoro, johtaa Timo Lehtovaara
Kamarikuoro Kaamos, johtaa Visa Yrjölä
Naiskuoro KYN, johtaa Kaija Viitasalo
Cantio Laudis, johtaa Olli Heikkilä
Kaari-ensemble. johtaa Saara Aittakumpu
Musica-kuoro, johtaa Marjukka Manner
Chorus Iuvenalis, johtaa Timo Lehtovaara
Mieskuoro Euga, johtaa Visa Yrjölä

Kilpailun huipentuma toteutetaan Keski-Pohjanmaan konservatorion kanavilla ainutkertaisena nauhastriiminä sunnuntaina 22.11. klo 14.00. Kuorojen kilpailuesitysten katsomisen jälkeen noin klo 17.00 striimi muuttuu suoratoistona tulosten julkistamis- ja palkintojenjakotilaisuudeksi. Tuomariston puheenjohtaja Heikki Liimola julkistaa tulokset.

Linkin kilpailun seuraamiseen löydät mm.
www.kpkonsa.fi
tai
Facebook / KuoroKokkola ry

Lisätietoa:
KuoroKokkola ry
Marita Kaakinen
kaakinen.marita

Oletko alle 30-vuotias musiikin opiskelija, ammattilainen tai harrastaja? Kiinnostaako sinua musiikkialan edistäminen?

Tervetuloa mukaan Musiikkineuvoston FMC Youth -työryhmään! FMC Youth on yksi Musiikkineuvoston työryhmistä, jotka toimivat hallituksen tukena. Työryhmätyöskentely takaa keskittymisen eri osa-alueiden erityishaasteisiin. Työryhmät ovat Musiikki ammattina -työryhmä, Musiikkikasvatus- ja koulutustyöryhmä, Musiikki harrastuksena -työryhmä, Kehitysyhteistyöryhmä ja FMC Youth -työryhmä.

FMC Youth -työryhmän tarkoituksena on varmistaa nuorten osallistuminen Musiikkineuvoston toimintaan. Työryhmä työskentelee paitsi hallituksen toimeksiantojen parissa myös omaehtoisesti nostaen esiin musiikkialan aiheita, joihin haluaa vaikuttaa.

FMC Youth kokoontuu keskiviikkona 4.12.2020 klo 14–15 Zoomin välityksellä ja valitsee keskuudestaan nuorisoedustajan, joka osallistuu myös hallituksen työskentelyyn.

Ilmoittautumiset ja lisätiedot:

Sari Löytynoja, pääsihteeri