Uutiset

Kapellimestari ja muusikko Tero Haikala palkittiin arvostetulla Klemetti-palkinnolla Hämeenlinnassa 14.5. Sulasolin Laulu- ja soittojuhlien pääjuhlassa. Palkinto myönnetään kahden vuoden välein henkilölle, joka on ansiokkaasti työskennellyt harrastemusiikkitoiminnan ja Sulasolin tavoitteiden hyväksi. Haikala on ollut myös STM:n toiminnassa mukana toimien muun muassa useita vuosia puhallinleirin johtajana.

Tero Haikala on valmistunut klarinettipedagogiksi Tampereen Konservatoriosta vuonna 2002, amk-muusikoksi Pirkanmaan ammattikorkeakoulusta vuonna 2005 ja puhallinorkesterikapellimestariksi Sibelius-Akatemiasta vuonna 2011. Lisäksi hän on suorittanut kapellimestarikursseja mm. Jorma Panulan, Kari Tikan ja Pertti Pekkasen johdolla.

Tero Haikala toimii päätyökseen Puolustusvoimien varusmiessoittokunnan kapellimestarina. Tässä tehtävässä hän on toiminut vuodesta 2011 alkaen. Haikala on voimakkaasti kehittänyt varusmiespalveluksen musiikillista sisältöä luoden laajoja konserttikiertueita eri musiikkityyleistä sekä rakentaen uuden, musiikkipainotteisen aliupseerikurssin opintosuunnitelmaa.

Haikala on ollut kysytty kouluttaja eri puolilla Suomea. Hän on luennoinut, järjestänyt kapellimestarikoulutusta, johtanut eri orkestereita sekä toiminut opettajana ja kapellimestarina eri tapahtumissa.

Tero Haikala toimii Lahden konservatorion puhallinorkesterin johtajana. Harrastajaorkestereista hän on johtanut Partiolippukunnan orkesteri Tampereen Kotkia ja johtaa edelleen helsinkiläistä puhallinorkesteri Apolloa. Hän on ollut myös perustajajäsen Sinfonisessa puhallinorkesteri Sisussa.

Haikala on jo pitkään toiminut Sulasolin piirissä monillakin tavoilla. Hän on Soitinmusiikkiliiton puheenjohtaja ja toiminut Sulasolin hallituksen jäsenenä useita vuosia. Lisäksi hän on vuodesta 2012 toiminut Valtakunnallisen Raudaskylän puhallinmusiikkileirin leirinjohtajana, kapellimestarikouluttajana ja kapellimestarina.

Klemetti-palkinto on suuruudeltaan 2 500 euroa. Nimensä palkinto on saanut mainekkaalta musiikkipersoonalta Heikki Klemetiltä, jolla oli vahva rooli Sulasolin perustamisessa ja kehittämisessä vuosikymmenten ajan.

Puhallinorkestereiden suomenmestaruuksista kisattiin Turun konservatoriolla 22.-23.4.2017. Kaikkiaan kilpailuun osallistui 25 orkesteria eri puolilta Suomea neljässä eri sarjassa.

Lauantaina ohjelmassa olivat A-, C- ja Vapaa sarja. A-sarjan voiton vei Rauman Soittokunta Anne Lehtomäki-Koskisen johdolla, toiseksi sijoittui Turun konservatorion puhallinorkesteri ja kolmanneksi Puhallinorkesteri Louhi Vantaalta.

C-sarjassa kilpaili kaikkiaan 10 orkesteria, joista voittoon ylsi jo neljättä kertaa peräkkäin Haapaniemen nuorisopuhallinorkesteri Kuopiosta. Orkesterin johti voittoon Harri Ulmanen. Toiseksi sijoittui Oulun seurakuntien ja konservatorion puhallinorkesteri Spirito ja kolmanneksi Lahden konservatorion nuorisopuhallinorkesteri.

Sunnuntaina 23.4. kisattiin B-sarjan mestaruudesta 11 orkesterin kesken. Sarjan voiton vei Pirkanmaan Puhaltajat Anna-Leena Lumpeen johdolla, toiseksi sijoittui Rauman Poikasoittokunta ja kolmanneksi Puhallinorkesteri Bofori Tampereelta.

Blosari-Kustannuksen Karisma-palkinto myönnettiin C-sarjan karsimaattisimmalle esiintyjille ja palkinnon sai kuopiolainen Pohjantien koulun 5.-6. musiikkiluokkien orkesteri. Lisäksi palkittiin kunkin sarjan paras tulkinta pakollisesta kappaleesta. A-sarjassa palkinon sai Rauman Soittokunta, B-sarjassa Pirkanmaan Puhaltajat ja C-sarjassa Pirkanmaan musiikkiopiston WINDUS 2 -puhallinorkesteri.

A- ja B-sarjan tuomaristossa vaikuttivat kapellimestarit Raine Ampuja (puheenjohtaja), Tero Haikala, Petri Komulainen, Marjo Riihimäki ja Juha Törmä. C- ja Vapaata sarjaa tuomaroivat musiikkipedagogi, kapellimestari Hanna Lehtonen (puheenjohtaja), vaskipuhallinten soitonopettaja, MuM Minna Kajander, musiikkipedagogi Pekka Nebelung, säveltäjä, kapellimestari Juha Pisto ja musiikkipedagogi, kapellimestari Juhani Valtasalmi.

Kisojen järjestelyistä vastasi Turun konservatorio yhteistyössä Finlands Svenska Sång- och Musikförbundetin, Soitinmusiikkiliiton, Suomen Puhallinorkesteriliiton ja Suomen Työväen Musiikkiliiton kanssa.

Kilpailuun osallistui 25 eri kokoista lapsi-, nuoriso- ja aikuisoittajista koostuvaa harrastajaorkesteria eri puolilta Suomea. Kisaviikonloppuna Turun konservatoriolla vieraili yli 1500 puhallinmusiikin harrastajaa, ammattilaista sekä puhallinmusiikista kiinnostunutta yleisöä. Lisäksi suoraa lähetystä kisapäivistä seurasi tuhansia katsojia.

Pirkanmaan musiikkiopiston Pirkanmaan Puhaltajat vei voiton B-sarjassa. Kuva: Ari Mikkola

Lisätietoja:
Turun konservatorio
Yhteyspäällikö Taija Lähdetie, puh. 044 588 7708, taija.lahdetie[ä]turunkonservatorio.fi
Apulaisrehtori Reijo Borman, puh. 044 527 3214, reijo.borman[ä]turunkonservatorio.fi

www.posmk.fi
www.facebook.fi/posmk.fi

Tampereen Sävelen yhtyelaulukilpailuun osallistui 25 yhtyettä, joista finaaliin valikoitui nauhakarsinnan perusteella 12 yhtyettä. Myös tänä vuonna on luvassa hyvin kansainvälinen kilpailu, kun Suomen lisäksi yhtyeitä saapuu kahdeksasta muusta maasta.

Yhtyeet kilpailevat akustisten ja sähköisesti vahvistettujen yhtyeiden sarjoissa. Akustiseen sarjaan pääsivät Ilo Ensemble (Helsinki, Suomi), KOR (Cagliari, Italia), Latvian Voices (Riika, Latvia), SINE NOMINE (Bogota, Kolumbia), Vocal group Maneo (Viljandi, Viro) ja vodeon (München, Saksa). Sähköisesti vahvistettujen yhtyeiden sarjassa nähdään Ardú Vocal Ensemble (Dublin, Irlanti), Jazzva (Ljubljana, Slovenia), Quintense (Leipzig, Saksa), SKETY (Praha, Tšekki) sekä suomalaisyhtyeet Soul Sisters (Porvoo/Helsinki) ja Stagement (Helsinki). Kilpailu järjestetään Tampere-talon Pienessä salissa 7.–8.6.2017.

Yhtyelaulukilpailun kansainvälisessä tuomaristossa ovat mukana puheenjohtaja Jussi Chydenius (FI) sekä Katarina Henryson (SE), Karoliina Kantelinen (FI), Michael McGlynn (IE) ja Paul Phoenix (GB).

Keskiviikkona 7.6. järjestettävään loppukilpailuun on vapaa pääsy. Torstaina 8.6. on päätöskonsertti, jossa esiintyvät tuomariston valitsemat lauluyhtyeet. Konsertti päättyy palkintojen jakoon.

Lisätietoja: tiedottaja Aino Holma, puh. 040 800 4361, aino.holma[ä]tampere.fi

www.tamperemusicfestivals.fi/vocal/

Tampereen Sävelen kuorokatselmukseen on ilmoittautunut 57 kuoroa seitsemästä maasta. Ulkomaisia kuoroja saapuu yhteensä kahdeksan, ja ne tulevat Tsekeistä, Saksasta, Ruotsista, Venäjältä, Ukrainasta ja Latviasta. Kotimaisia kuoroja on ilmoittautunut eri puolilta Suomea.

Kuorokatselmus järjestetään Tampere-talon Isossa salissa torstaista lauantaihin 8.–10.6. ja saliin on yleisöllä vapaa pääsy. Kukin kuoro esiintyy 15 minuutin ajan. Kansainvälisen tuomariston puheenjohtajana on Heikki Liimola ja muut jäsenet ovat Haruko Kuwabara (Japani), Scott Leithead (Kanada), Karmina Šilec (Slovakia) ja Kari Turunen (Suomi). Kuorokatselmus huipentuu päätöskonserttiin sunnuntaina 12.6. Tampere-talon Isossa salissa, jossa tuomaristo jakaa tunnustuspalkinnot.

Katselmukseen osallistuvia kuoroja esiintyy myös Tampereen Sävelen ilmaiskonserttisarjassa Kuule Sävel!, joka levittäytyy ympäri kaupunkia festivaaliviikolla. Tapahtumaan kuuluvat Sorsapuistossa järjestettävä Kuoropiknik sekä Kuorotori Tampere-talossa. Kuule Sävel! -tapahtuman tarkka ohjelma julkaistaan toukokuussa.

Tampereen Sävel on Suomen laajin kuoro- ja yhtyelaulumusiikin festivaali, joka on järjestetty joka toinen vuosi vuodesta 1975 lähtien. Vuonna 2017 festivaalin ohjelma painottuu erityisesti lapsiin, nuoriin ja yhteisöllisyyteen. Taiteellisena johtajana toimii kuoronjohtaja Sanna Valvanne. Kuorokatselmuksen lisäksi festivaaliin sisältyvät kansainvälinen yhtyelaulukilpailu, konsertit ja kurssit. Tampereen Sävelen (6.–11.6.2017) ohjelmaan voi tutustua nettisivuilla osoitteessa www.tamperemusicfestivals.fi/vocal/. Ennakkotapahtuma Muista Sävel! järjestetään toukokuussa.

Kuorokatselmukseen ilmoittautuneet kuorot

Ulkomaiset: Carmina (Tsekki), Christophorus-Kantorei (Saksa), Junges Consortium Berlin (Saksa), Kören Decibel (Ruotsi), Mlada (Venäjä), Oriana (Ukraina), Renaissance (Venäjä), Skaņupe (Latvia)

Suomalaiset: Bella Canta (Helsinki), CandoMini (Espoo), Cassiopeia (Oulu), CCL (Kaarina), Chorus Iucundus (Turku), Dominutz (Tampere), Filianna (Lahti), Juvenalia-kuoro (Espoo), Kaari-ensemble (Helsinki), Kaikukuoro (Oulu), Kamarikuoro Cantinovum (Jyväskylä), Kamarikuoro Dimus (Espoo), Kamarikuoro Näsi (Tampere), Kamarikuoro Värinä (Helsinki), KaMu nuorisokuoro (Kaarina), KaMu tyttökuoro (Kaarina), Lain Huuto (Helsinki), Leticia (Salo), Maailma-kuoro (Helsinki), Mieskuoro Laulajat (Tampere), Mieskuoro Naskalit (Turku), Mieskuoro Valkia (Helsinki), Naiskuoro Elegia (Helsinki), Naiskuoro FC Sawotta (Kuopio), Naiskuoro Pihlaja (Helsinki), Naiskuoro Solina (Hyvinkää), Naiskuoro Timotei (Loppi), Nuorisokuoro Merituuli (Kirkkonummi), Open Voice (Helsinki), Partita (Porvoo), Porin Kamarikuoro (Pori), Procantus (Helsinki), Qoro Quando (Vantaa), Queens of Qoro Quando (Vantaa), Rauman kamarikuoro (Rauma), Riiarinna (Parkano), Ruamjai (Jyväskylä), Sabrina ja Saarten tyttäret (Helsinki), Savolaisen Osakunnan Laulajat (Helsinki), Sorja (Seinäjoki), Tampereen Naislaulajat (Tampere), Teekkarikuoro (Tampere), Tellus (Tampere), Turku Cathedral Youth Choir TCYC (Turku), Vaskivuoren lukion kamarikuoro (Vantaa), Viihdekuoro Sawo Ensemble (Kuopio), Vocaliisat (Rovaniemi), Vox Polaris (Kuopio), Wiipurilaisen Osakunnan Laulajat (Helsinki)

Lisätietoja ja kuvapyynnöt: tiedottaja Aino Holma, puh. 040 800 4361, aino.holma [ä] tampere.fi

www.tamperemusicfestivals.fi/vocal/

Opiskelijakuorofestivaali Nordic Student Singers' summit (NSSS) kokoaa toukokuun alussa Ouluun yli tuhat kuorolaista. Tapahtumaan on ilmoittautunut mukaan 41 kuoroa Ruotsista, Norjasta, Tanskasta, Virosta ja Suomesta. Oulu on tähän mennessä pohjoisin paikkakunta, jossa tapahtuma järjestetään.

Joka kolmas vuosi eri maissa järjestettävä akateemisten opiskelijakuorojen yhteinen laulujuhla viettää nyt kymmenettä juhlavuottaan eli se on saavuttanut jo kunnioitettavan 30 vuoden iän. Tänä vuonna vuorossa on Suomi ja järjestelyvastuussa on Oulun yliopiston ylioppilaskunnan sekakuoro Cassiopeia yhdessä oululaisen Teekkarikuoro TeeKun kanssa.

Kuorot hajaantuvat tapahtuman aikana pitämään pienempiä konsertteja eri puolille Oulua. Musiikki halutaan tuoda kuulijoiden luokse, joten konserttipaikoiksi on valittu niin kirkkoja, kauppakeskuksia, ravintoloita kuin kirjastojakin. Sään salliessa kuorot voivat esiintyä myös ulkona. Lauantaina laulajat kokoontuvat keskustan läpi kulkevaan paraatiin. Paraati päättyy Kauppatorille, jossa on yhteistä ohjelmaa muun muassa laulun muodossa.

Festivaali huipentuu Ouluhallissa järjestettävään gaalakonserttiin, joka on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. Ohjelmistoon on koottu laaja kattaus suomalaista musiikkia kuoroille ja orkesterille. Gaalakonsertti järjestetään yhteistyössä Oulun Musiikkijuhlien kanssa.

NSSS 2017 Oulussa 4.–7.5.2017

Gaalakonsertti
la 6.5.2017 klo 17 Ouluhalli (Ouluhallintie 20, Oulu)
Liput 24/17 € Ticketmasterista. Lipun hintaan lisätään toimituskulut.
Ilman toimituskuluja Oulu10-palvelupisteet ja Valveen lippumyymälä.

Muihin konsertteihin on vapaa pääsy!

Lisätietoja:
Janne Kalinainen, 0400-280811, nsss2017[ä]gmail.com