Helsinki Male Choir Weekend ja Madetoja-mieskuorokilpailu tuovat Musiikkitaloon lähes 30 kuoroa ja tuhat laulajaa.

Mieskuorot ottavat mittaa toisistaan kuorojen suosikkisäveltäjän Leevi Madetojan mukaan nimetyssä kilpailussa Helsingin Musiikkitalossa lauantaina 27.11.2021. Jo seitsemättä kertaa järjestettävään Kansainväliseen Leevi Madetoja -mieskuorokilpailuun on ilmoittautunut 22 kuoroa eri puolilta Suomea sekä Virosta. Kilpailu käydään kansainvälisessä sarjassa 11 kuoron voimin, kansallisessa sarjassa osallistujia on kahdeksan ja katselmussarjassa kolme.

Kilpailuun osallistuu sekä lukuisia perinteikkäitä kuoroja että uusia tulokkaita. Helsinkiläisillä Muntra Musikanterilla ja Viipurin Lauluveikoilla, oululaisella Pohjan Laululla, jyväskyläläisellä Mieskuoro Sirkoilla sekä Joensuun Mieslaulajilla on takanaan jo yli satavuotinen historia. Uutta verta edustavat vuonna 2016 perustettu helsinkiläinen mieskamarikuoro Valkia, kaksivuotias jyväskyläläinen Mieskuoro Alvar ja vasta viime vuonna Helsingissä toimintansa aloittanut SEIM Ensemble.

VII Kansainvälinen Leevi Madetoja -mieskuorokilpailu on osa 26.–28.11.2021 järjestettävää Helsinki Male Choir Weekendiä, johon osallistuu kokonaisuudessaan lähes 30 kuoroa ja tuhat laulajaa. Tapahtumaviikonlopun avaa Saara Aittakummun johtaman Polyteknikkojen Kuoron Unetar-avajaiskonsertti Helsingin yliopiston juhlasalissa perjantaina 26.11.2021. Kilpailupäivä lauantai 27.11.2021 huipentuu gaalakonserttiin, jossa esiintyy kilpailuun osallistuneita kuoroja, Suomen Mieskuoroliiton edustuskuoro Liiton Miehet Paavo Hyökin johdolla sekä tapahtuman suurkuoro.

”Helsinki Male Choir Weekendiä on todella odotettu!” iloitsee Suomen Mieskuoroliiton puheenjohtaja Antti Ilmavirta. ”Tapahtumaa jouduttiin siirtämään pandemian vuoksi kahteen otteeseen, ja kuorotoiminta on muutenkin ollut suurissa vaikeuksissa koronan puristuksessa. Siksi olen erityisen iloinen siitä, että olemme saaneet Madetoja-kilpailuun ällistyttävän korkeatasoisen osallistujajoukon ja kansainvälistäkin väriä – avajais- ja gaalakonsertteja tähdittäviä Polyteknikkojen Kuoroa ja Liiton Miehiä unohtamatta. Tämä jos mikä on osoitus maamme mieskuorolaulun elinvoimasta ja korkeasta tasosta!”

Helsinki Male Choir Weekend järjestetään nyt ensimmäisen kerran, koronapandemian vuoksi yli puolitoista vuotta suunniteltua myöhemmin. Kansainvälinen Leevi Madetoja -mieskuorokilpailu järjestetään noin viiden vuoden välein eri puolilla Suomea, edellisen kerran vuosina 2015 Tampereella ja 2010 Espoossa. Tapahtuman järjestää Suomen Mieskuoroliitto ry.

www.hmcw2021.fi

KILPAILUUN OSALLISTUVAT KUOROT