Musiikkikasvattaja Marja Ikonen toimii tällä hetkellä Mikkelin musiikkiopiston rehtorina. Marja on asunut Rantasalmella vuodesta 2003, jossa hän toimi ennen Mikkeliin siirtymistään Rantasalmen puhallinorkesterin ja Rantasalmen Nuorisoteatterin kapellimestarina työpaikkanaan viime vuosina Järvi-Saimaan kansalaisopisto.

Marjan kesäperinteisiin kuuluu opettaminen Suomen Työväen Musiikkiliiton kesäleireillä ja niinpä hän saapuu myös ensi kesänä Aitooseen johtamaan orkesteria ja opettamaan tulevia kapellimestareita. Marja nauttii siitä, että saa ohjata samassa porukassa niin lapsia kuin aikuisiakin. Hänelle sydämen asia on musiikin yhteisöllinen voima, joka ulottuu niin muusikoihin kuin esiintyjien ja yleisön yhteiseen kokemukseenkin. Puhallinmusiikin saralla kiinnostuksen kohteita ovat myös kuviomarssiesitykset sekä pedagogisen orkesterimateriaalin säveltäminen ja sovittaminen.

Tunnustusta työstään Marja on saanut seuraavilta tahoilta: Suomen Työväen Musiikkiliitto, Suomen Puhallinorkesteriliitto, Rantasalmen kunta ja matkailu. Marjalle on myönnetty Suomen Valkoisen Ruusun Ritarikunnan I luokan mitali kultaristein ja lisäksi Rantasalmen puhallinorkesteri on saanut vuosien varrella tunnustusta mm. Suomen Puhallinorkesteriliitolta, Etelä-Savon maakuntaliitolta, Rantasalmen kunnalta ja Alfred Kordelinin säätiöltä. Marja on ollut mukana myös erilaisissa luottamustehtävissä musiikin ja kulttuurin parissa kotiseudullaan ja valtakunnallisesti.